Bunga cengkih sebagai penawar pentakit

Cengkih ni sebenarnya boleh buat paru paru berfungsi dengan baik.

Tapi kan, dah alang alang kunyah cengkih, apa kata kita cuba petua amalan Allahyarham Tuan Guru Haji Hashim, mudir Pondok Pasir Tumbuh Kelantan ni.

Allahyarham Tuan Guru Haji Hashim dah amalkan cengkih dari usia beliau belasan tahun sampai la akhir usia beliau 90 tahun.

Bukan petua musiman, tapi memang beliau jadikan amalan seharian.

Menurut Allahyarham, 4 kelopak bunga cengkih adalah untuk:

  • Kesihatan mata
  • Kecerdasan minda
  • Kesihatan gigi
  • Kesihatan jantung

Cara dia senang sahaja. Makan cengkih dalam 10 biji sehari. Bukan kunyah kunyah gitu je, tapj ada langkah langkah dia;

1- kemam bunga cengkih
2- sedut udara dari mulut dan hembus supaya khasiat cengkih sampai ke jantung
3- lakukan 2 ke 3 kali untuk satu sesi.

Selain dari tu, korang korang nak tau cengkih ni pun termasuk antara superfoods. Antara khasiat cengkih yang lain;

  • rawat masalah pernafasan
  • membolehkan paru paru berfungsi dengan baik dan membolehkan suara sentiasa lantang
  • bantu sistem pencernaan
  • elakkan gigi rosak dan dapat menahan dari gangguan bakteria
  • panaskan tubuh
  • mengandungi euganol yg berfungsi mencegah pembekuan darah yg mencegah penyakit jantung danstroke
  • sumber antioksidan yang jaga kesihatan kulit dan muka
  • kuatkan daya ingatan

Banyakkan khasiat cengkih ni. Rempah senang nak cari. Biasanya kat dapur mesti dah ada kan! ☺️

Sumber ; viral di whatsapp

About Wannura

Pencinta Kehidupan Alamiah
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s